Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Foredrag: Den undertrykte Luther

6. juli 2017 kl. 19:00

I 2017 fejrer vi 500-året for Martin Luthers berømte 95 teser på kirkedøren i Wittenberg, der som bekendt blev startskuddet til reformationen.
Martin Luther regnes med rette for én af grundpillerne under den moderne vestlige kultur. Det kan derfor være både gavnligt og interessant at tage et frisk kig på manden og hans værk – herunder de aspekter, der ikke har fundet vej til den brede, folkelige bevidsthed. Der er nemlig på visse punkter meget langt fra den brede opfattelse af Luther til den historiske Luther!

I sikker forvisning om, at jubilæumsåret nok skal fremhæve alle Martin Luthers fortræffeligheder tilbydes hermed et foredrag, der sætter fokus på “den anden side”. Den dunkle og ubehagelige side. Den side af Luther, vi måske har det bedst med slet ikke at kende til.
For et par timer påtager foredragsholderen sig beredvilligt rollen som “djævelens advokat” (om ikke for andet, så for balancens skyld.)
Er man stærk nok i sin tro til at turde blive udfordret, og rummelig nok til at høre ubehagelige sandheder… så er dette foredrag det rette valg!

Sagt om dette foredrag:
Kåre er en underholdende mand, som kan fange sit publikum og fastholde det fra start til slut. Det beviste han i Ældre Sagen i Ringsted […] Vi vidste godt, at det ville blive lidt alternativt, og det glædede vi os til. Det var da også en særdeles farverig Luther, vi blev præsenteret for på godt og ondt – ligesom foredragsholderen selv – uden sammenligning i øvrigt. På en upartisk og nøgtern møde, og med en god del humor, kom han bag facaden på denne ”velkendte” person, så vi sad tilbage med et smil på læben og et mere nuanceret billede af ”reformationens fader” […] Prøv det selv!
(Annette Teilmann, Ældresagen Ringsted)

Dato:
6. juli 2017