Det Hvide Kor fra Slagelse

3. august 2017 kl. 19:00

Historien om det hvide kor

De Hvide Kor blev startet af den sorte viceskoleinspektør Victor Cornelins fra Nakskov i 1975.

Victor Cornelins blev i 1905—som 7 årig—sendt til Danmark fra St.Croix, hvor Danmark var kolonimagt. Han skulle have skolegang i Danmark og senere uddannes som lærer. Planen var så, at han skulle tage tilbage til De Vestindiske Øer og fungere som lærer. Men inden han var færdig som seminaruddannet lærer, solgte Danmark De Vestindiske Øer til USA i 1917, for 100 år siden.

Victor Cornelins valgte at blive i Danmark, hvor han var heldig at få lærerjob i Nakskov. I 1975 blev han alvorligt syg og blev indlagt på hospitalet, Her lovede han Gud, at hvis han blev rask, ville han gøre noget godt. Da han fik det bedre, fik han sin harmonika ind på sygestuen, og når han spillede på den flokkedes læger og sygeplejersker omkring hans seng og sang så dejligt. Han fik så ideen til at danne nogle hvide kor i personaleuniformer.

Det hvide kor blev tilknyttet sygehusene, hvor de underholdt patienterne. Der har været 6 hvide kor i Vest og Sydsjælland samt Lolland Falster. I dag er der 4 hvide kor tilbage. Det Hvide Kor i Slagelse blev dannet af Mai og Kurt Larsen i 1992.

Det Hvide Kor i Slagelse underholder stadig på sygehuse og plejehjem. Og af og til tager det ud til kirker i omegnen og holder koncerter.

3. august 2017

Drøsselbjerg Kirke